nokatenab
1395/11/11
نوشته#متحرک#

شش خاصیت عجیب صدقه

بد نیست ابتدا صدقه را تعریف کنیم، چون بسیاری به اشتباه فکر می کنند که صدقه فقط منحصر است در دادن پول به دیگران. از مصادیق بارز صدقه، پرداخت وجه نقد به نیازمندان است، اما صدقه محدود به این مورد نمی شود و هر گونه خدمت رسانی به دیگران؛ دادن وسایل استفاده شده یا استفاده نشده‌ مانند پوشاک، اسباب‌بازی و خوراکی به افراد مستحق؛ کمک به توسعه و گسترش و نیازهای ضروری بدن انسان مانند خون،اندام و پیوند و امثال این موارد؛ همگی از مصادیق صدقه محسوب می شود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: بر شما باد به صدقه دادن، كه شش خاصِيت دارد:

سه در دنیا
زیاد کردن عمر
زیاد کردن روزی
آباد کردن شهرها

سه در آخرت
ساتر عورت
ساِيبان قِيامت
حفظ از آتش

( نصایح، ص ۲۴۶ )
nokatenab
1395/11/10
نوشته#متحرک

دقت در صحبت کردن
بايد در هنگام صحبت کردن، رعايت همه مسائل را داشته باشیم؛ بسيار اتفاق می افتد كه شخصی، حرف خوبی می زند، اما چون دقت در كلام ندارد،
تاثير كلامش كم می شود و حتی گاهی نتيجه معكوس می دهد.

در همین زمینه، خدا در قرآن، دستورهایی دارد، از جمله:

«قَولًا مَيسوراً»
با نرمی سخن بگویید.
(سوره اسراء، آیه ۲۸)

«قولًا لَيّناً»
با ملایمت سخن بگویید.
(سوره طه، آیه ۴۴)

«قولًا كريماً»
سخنان آسان بگویید.
(سوره اسراء، آیه ۲۳)


«قولًا سَديداً»
سخنان درست بگویید.
(سوره احزاب، آیه ۷۰)

«قولًا مَعروفاً»
سخنان معروف بگویید.
(سوره بقره، آیه ۲۳۵)

«قولًا بَليغاً»
رسا سخن بگویید.
(سوره نساء، آیه ۶۳)

لطيفه: شخصی برای جلسه ای به روستايی رفت. يكی از اهالی روستا، ميكروفون را آورد تا دست آن شخص دهد، اما سيم ميكروفون كوتاه بود. به آن شخص گفت: آقا صبر كنيد تا بروم و سيمِ رابط بياورم. شخصی از گوشه ای صدا زد: ايشان جلو برود تا به ميكروفون برسد؛ آخر "بار را كه كنار خر نمی برند؛ خر را كنار بار می برند".
nokatenab
1395/11/8


ویژگیهای بندگان خاص خدا

۱_ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا(تواضع)

۲_ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا(حلم)

۳_ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا(شب زنده داری و نماز شب)

۴_ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا * إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا(خوف از عذاب الهى و ابراز آن در دعا)

۵_ الَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا(انفاق عادلانه، به دور از اسراف و سخت گیرى)

۶_ الَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ(اخلاص در توحید و یكتا پرستى)

۷_ لَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ(پرهیز از آدم كشى)

۸_ لَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا(پرهیز از بی عفتی)

۹_ الَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ(عدم شهادت دروغ)

۱۰_ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا(عبور كریمانه و معترضانه از كنار هر گونه لغو و پوچى)

۱۱_ الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا(تدبر در آیات قران و برداشت صحیح از آنها)

۱۲_ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا(دعا و در خواست فرزندان شایسته و امامت و رهبرى پرهیزكاران)
nokatenab
1395/11/7
نوشته متحرک#

خدا به نماز ما، نیازی ندارد

این لامپ را نگاه کنید. اگر هزاران نفر زیر این لامپ بنشینند، چیزی به آن اضافه نمی ‏شود و اگر هیچکس زیر آن ننشیند، چیزی از آن کم نمی‏ شود. لامپ نیازی به مردم ندارد که زیر آن بنشینند، این مردم هستند که برای دریافت نور، باید خانه‏ های خود را، بوسیله آن روشن کنند.

خداوند هم به عبادات مردم نیازی ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او، از الطاف خاص الهی برخوردار می‏ شوند و رشد می ‏کنند.

إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ

اگر همه مردم کافر شوند، ذره ‏ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسان‏ها بی نیاز است.

( سوره ابراهیم، آیه ۸ )
nokatenab
1395/11/6
نوشته متحرک#

مکروهات غذا خوردن

1. خوردن با دست چپ.
2. خوردن در حال راه رفتن.
3. پرخورى.
4. خوردن در حال تخلى.
5. خوردن در حال سيرى.
6. نگاه كردن به ديگرى در حال غذا خوردن.

( فرهنگ فقه، ج ۳، ص ۵۲۴ )
nokatenab
1395/11/5

عکس نوشته متحرک

پرهیز از خوردن غذای داغ

یکی از نکاتی که باید در غذا خوردن رعایت شود، پرهیز از خوردن غذای داغ است.
علاوه بر اینکه امروزه مضرات خوردن غذای داغ، از لحاظ پزشکی ثابت شده و اثرات جبران ناپذیری برای آن ذکر شده (مثلا سرطان دستگاه گوارش)، در روایات نیز، از خوردن غذای داغ نهی شده است.
امام علی علیه السلام می فرمایند:
أقِرُّوا الحَارَّ حَتّى يَبْرَدَ ، فإنَّ رَسُولَ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم قُرِّبَ إلَيْهِ طَعَامٌ حَارٌّ فَقَالَ : أقِرُّوهُ حَتَّى يَبْرَدَ ، مَا كَانَ اللّه ُ عَزَّ وَجَلَّ لِيُطْعِمَنَـا النَّـارَ، وَالبَرَكَةُ فِي البَارِدِ.
غذاى داغ را سرد كنيد؛ زيرا غذاى داغى در برابر پيامبر صلی الله عليه و آله و سلّم نهاده شد، آن حضرت فرمودند: بگذاريد تا سرد شود. خداوند به ما آتش نمى خوراند و بركت در غذاى سرد است.
( اصول کافی، ج۶، ص۳۲۱، ح۱ )


خاطره خنده دار: یک شب توی یه مجلسی، یه شخصی داشت در مورد مضرات فوت کردن غذای داغ صحبت می کرد. مستمعین را که نگاه می کردم همگی داشتند به نشانه تأیید فرمایشات سخنران، سر تکان می دادند.
یه چند لحظه ای که از اون قسمت سخنرانی گذشت، برای مستمعین چای آوردند. نمیگم همگی، ولی تعداد زیادی را می دیدم که داشتند، چایی شون را فوت می کردند تا زودتر سرد بشه !!!
nokatenab
1395/11/3
نوشته متحرک#
صحبت کردن قبر با انسان

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً، وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه

قبر هر روز با پنج جمله، ندا می دهد: من خانة تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید. من خانة تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید، من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید و من خانة مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید؛ اما همراز، تلاوت قرآن می باشد، امّا چراغ [قبر] پس نماز شب است،و اما فرش، پس عمل نیک، و گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است، و پادزهر آن، صدقه است.

( مجموعه ورّام، ابی الحسین ورام، ص200 و الدعوات، قطب الدین الراوندی، مدرسة الامام المهدی4، قم، 1407 ق، ص258 )

nokatenab
1395/11/2
عکس نوشته متحرک

دوستی با نامحرم
متاسفانه امروزه بدلیل وجود امکانات ارتباط جمعی و دسترسی ساده و آسان به آن، دوستی های نامشروع، به امری عادی تبدیل شده است. بد نیست در این زمینه، اشاره ای
به فتاوای مراجع معظم تقلید و همچنین آیات صریح قرآن داشته باشیم:

اظهار دوستى به جنس مخالف جايز نيست، حتى نبايد كلمات خاصى كه
براى محارم به كار مى ‏رود در رابطه با آنان مطرح نمود.(۱)
دوست داشتن شخصيت‏ هاى معنوى از جنس مخالف، از روى محبت الهى مانعى ندارد.(۲)
رابطه دوستى زن و مرد نامحرم، حرام است.(۳)
دوست يابى زن و مرد نامحرم، و نامه نگارى و تماس تلفنى با يكديگر
از نظر همه مراجع، حرام است.(۴)
____________________________
۱_ اجوبة الاستفتائات، س ۶۴۰، ۶۵۱ و ۷۷۶؛ جامع الااحكام، ج ۲، س ۱۶۶۱.
۲_ احكام نگاه و پوشش، نشر معارف، ص ۷۶.
۳_ مسائل جديد، ج ۵، ص ۷۳.
۴_ مسائل جديد، محسن محمودى، ج ۵، ص ۵۳.

لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ
دوست پنهانى نگيرند.
( سوره نساء، آیه ۲۵ )

وَ لا مُتَّخِذى أَخْدان
و دوست پنهانى نگيريد.
( سوره مائده، آیه ۵ )
nokatenab
1395/10/30
عکس نوشته متحرک

نگاه های حرام در یک نگاه

نگاه به چهره آرايش كرده زن
نگاه به زيورآلات زن (نگاه به محل زينت)
نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا
نگاه به عكس ‏هاى مهَيّج
نگاه با ريبه (ترس افتادن به حرام) به محارم
نگاه كردن مرد به بدن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن
نگاه مرد با قصد لذت به بدن مرد ديگر
نگاه زن به بدن زن ديگر، با قصد لذت
نگاه كردن به عورت ديگرى
نگاه به داخل خانه ديگران
نگاه تند به پدر و مادر
نگاه به فيلم ‏هاى مبتذل و فاسد(فرقى بين متأهل و مجرد نيست)
نگاه به چيزى كه موجب ضرر به چشم است.

( احكام بانوان، ص ۳۳، س ۴۴ و ۴۵؛ توضيح المسائل مراجع، ج ۲، م۲۴۳۳، ۲۴۳۶، ۲۴۳۷ و ۲۴۳۸؛ مجمع المسائل گلپايگانى، ج ۱، ص ۵۳۴، م ۱۸؛ احكام روابط زن و مرد، ص ۱۵۵؛ جامع الاحكام صافى، ج ۲،س ۱۳۲۹؛ اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۱۹ )

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ...وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
به مردان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند... و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند.
( سوره نور، آیه ۳۰ و ۳۱ )
nokatenab
1395/10/29
عکس نوشته متحرک
مثل گوسفند
وَ مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لاَیَسْمَعُ إِلا دُعَآءً و َنِدَآءً صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَیَعْقِلُونَ
مثال تو در دعوت کافران، مثال کسی است که گوسفندان و حیوانات را برای نجات از چنگال خطر صدا می زند؛ ولی آنها چیزی جز سر و صدا نمی شنوند؛ و حقیقت و مفهوم گفتار او را درک نمی کنند. این کافران، در واقع، کر و لال و نابینا هستند؛ از این رو چیزی نمی فهمند! (سوره بقره، آیه ۱۷۱ )

در این آیه، وجه شباهت میان کافران و گوسفندان، تقلیدهای کور کورانه است، زیرا در میان گوسفندان، تقلید و پیروی چشم و گوش بسته، امر طبیعی است. اگر در گذرگاه تنگی، چوبی را به طور افقی نصب کنیم و چند گوسفند را پشت سر هم از آن راه باریک عبور دهیم، مشاهده می کنیم که گوسفند اوّل وقتی به چوب می رسد برای گذشتن از آن مانع، جهش می کند و گوسفندان بعد نیز از روی چوب می پرند و خود را به آن طرف می رسانند. اگر پس از عبور نیمی از گوسفندان، چوب را برداریم، اوّلین گوسفندی که مانع از سر راهش برداشته شده، چون ناظر پریدن گوسفند پیش از خود بوده، وقتی به آن نقطه می رسد، جهش می کند و گوسفندان بعد نیز یکی پس از دیگری در آن محل از جا می جهند. پرش نیمه اول گوسفندان روی ضرورت و برای گذشتن از مانع است ولی نیمه دوّم این عمل را بر اثر تقلید تکرار می کنند.
( برگرفته از گفتار فلسفی ؛ بزرگسال و جوان ، ج ۲، ص ۱۸۱ )
nokatenab
1395/10/27
عکس نوشته متحرک

مثل خر !

مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا

مثَل كسانى كه تورات به آنها داده شد و به آن عمل نکردند،
مثَل آن خر است كه كتابهايى را حمل مى‌كند.

( سوره جمعه، آیه ۵ )

در این آیه، قوم یهود که تنها به تلاوت تورات، قناعت می کردند و در اندیشیدن محتوا و عمل به آن، کوتاهی می کردند، به دراز گوشی تشبیه شده اند که کتابهایی بر پشت آن بار کنند و او از کتاب، چیزی جز سنگینی آن احساس
نمی کند و برایش تفاوت ندارد که سنگ و چوب بر پشت دارد یا کتابهایی
که دقیق ترین اسرار آفرینش و بهترین برنامه های زندگی در آن است.

وجه شباهت در این آیه، حماقت و نادانی است که الاغ در این جهت
ضرب المثل خاصّ و عام است. این گویا ترین مثالی است که برای
عالم بدون عمل می توان بیان کرد، که سنگینی مسؤلیت علم را
بر دوش دارد، بی آنکه از برکات آن بهره گیرد.
nokatenab
1395/10/26
عکس نوشته متحرک

اگر شتر، از سوراخ سوزن عبور کند !
إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ
کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و در برابر آن تکبّر ورزیدند، هرگز درهای آسمان به رویشان گشوده نمی شود و هیچگاه داخل بهشت نمی شوند، مگر این که شتر از سوراخ سوزن بگذرد! این گونه گنه کاران را جزامی دهیم.
( سوره اعراف، آیه ۴۰ )

در این آیه، بهشت رفتن مستکبران لجوج، تشبیه شده است به عبور کردن شتر از سوراخ باریک سوزن خیاطی.
وجه شباهت در این تشبیه، محال و غیرممکن بودن است؛ یعنی همان طور که امکان ندارد شتر با آن جثّه بزرگش از سوراخ باریک سوزن عبور کند، همچنین ممکن نیست افراد متکبّر مغرور، داخل بهشت گردند. زیرا بهشت دارالسلام و خانه انسانهای سالم است و آدم متکبّر تا وقتی که مرض کبرش را معالجه نکند،
نمی تواند وارد بهشت شود.
nokatenab
1395/10/25
عکس نوشته متحرک

مثل سگ هار

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم؛ ولی سرانجام خود را از آن تهی ساخت و شیطان بر او دست یافت و از گمراهان شد. و اگر می خواستیم مقام او را با این آیات و علوم و دانشها، بالا می بردیم، ولی او به پستی گرایید و از هوای نفس خویش پیروی کرد. مَثَل او همچون سگ هار است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز، و زبانش را برون خواهد کرد و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می کند. این مَثَل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند؛ این داستانها را برای آنها بازگو کن، شاید بیندیشند و بیدار شوند.
( سوره اعراف، آیه ۱۷۵ و ۱۷۶ )

این مثل درباره دانشمندی(بلعم باعورا) است که در ابتدا، از مومنینی بود که هیچ کس فکر نمی کرد روزی منحرف شود، اما سرانجام دنیا پرستی و پیروی از هوای نفس، چنان او را گمراه ساخت که خدا این شخص را، به سگ هار تشبیه کرده است که بر اثر بیماری هاری، حالت عطش کاذب به او دست می دهد و هیچگاه سیراب نمی شود و پیوسته دهانش باز و زبانش بیرون است و لَهْ لَهْ می کند.
یعنی این گونه افراد بر اثر شدّت هوا پرستی و چسبیدن به دنیا، دچار یک حالت عطش نامحدود و پایان ناپذیری می شوند که به شکل بیمار گونه ای همچون سگهای هار، دهانشان برای بلعیدن مال و مقام باز است و هر قدر مال به دست آورند و به مقام دست یابند، باز هم احساس سیری نمی کنند.
nokatenab
1395/10/24
عکس نوشته متحرک
مثل عنکبوت

مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند، مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده؛ در حالی که سست ترین خانه ها، خانه عنکبوت است، اگر می دانستند.
(سوره عنکبوت، آیه ۴۱ )...

در این آیه، افرادی که به غیر خدا تکیه نموده و سرپرستانی جز رهبران الهی برای خود برمی گزینند، به عنکبوت تشبیه گردیده اند. زیرا خانه ای که عنکبوت می سازد، سست ترین و بی پایه ترین خانه هاست. نه دیوار دارد و نه سقف، و نه در و پیکر که بتواند صاحبش را از گرما و سرما و غیره حفظ کند و به اندازه ای سست است که با اندک بادی، می لرزد و تار و پودش در هم می ریزد .
nokatenab
1395/10/23
عکس نوشته متحرک
معنای انتظار فرج چیست؟
خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که...
nokatenab
1395/10/22
عکس نوشته متحرک
فلسفه آفرینش مگس
...
nokatenab
1395/10/21
عکس نوشته متحرک
مثل تراکتور باش، نه مثل دوچرخه
برای تراکتور حرکت در زمین هموار ...
nokatenab
1395/10/20
عکس نوشته متحرک

وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
امام صادق علیه السلام می فرمایند: خداوند حرمی دارد ...
nokatenab
1395/10/18
عکس نوشته متحرک
مثل راننده !
یک راننده، زمانی در جاده می‏ ترسد که یا بنزین ندارد، یا قاچاق حمل کرده، یا...
nokatenab
1395/10/17
عکس نوشته متحرک
مثل روئیدن دانه
حتما همه شما این حدیث مشهور را شنیده اید که:
قولوا لا اله الا الله تفلحوا؛ یعنی لا اله الا الله بگوئید، تا رستگار شوید.(۱)
اما مراد از قولوا در این حدیث...